15.08.2025

Cannes Lions въведе нови мерки за международен интегритет и почтеност

Cannes Lions въведе нови стандарти за интегритет и мерки за наградите. След обстойна проверка, нова рамка бе въведена за отстояване на почтеност и доверие в индустрията.

„Индустрията се променя със светкавична скорост,“ каза Саймън Кук, главен изпълнителен директор на LIONS. „И, както и останалата част от индустрията, Cannes Lions се адаптира, за да отговори на тази бързина.“

По време на Cannes Lions 2025 колективните притеснения относно манипулации, синтетични медии и използването на изкуствен интелект доведоха до наложителното оттегляне на работа, спечелила „LION“. За да се гарантира продължаващата почтеност на всички кандидатури във фестивала, Cannes Lions обяви нова рамка. От 2026 г. всички кандидатури за Международния фестивал на креативността ще бъдат обект на нови мерки за отчетност и стандарти за почтеност, предназначени не само да защитят стойността на наградите като еталон, но и да потвърдят културната и търговската стойност на творчеството, което е истинско, представително и отговорно.

Вече повече от 70 години Cannes Lions показва силата на креативността да движи прогреса, а доказателствата, че креативността води до ефективност и бизнес резултати, са добре документирани. На тазгодишното издание независим анализ отново доказа връзката между креативността и бизнес растежа. Interbrand представи проучване върху 50-те водещи марки, спечелили „LION“, което разкри, че творческото майсторство директно се превръща в бизнес резултати: 2.7% ръст на печалбата и 4.7% ръст на пазарната капитализация през годината след спечелването на наградата – показатели, които надминават пазарните средни стойности.

Кук добави: „В основата на Lions стои креативността, която води до растеж. Тези обновени стандарти отразяват нашата отговорност да осигурим платформа за стойността на креативността и да я защитим, като подсилим идеята, че творческото майсторство трябва да бъде синоним на творческа почтеност.“

НОВИЯТ ГЛОБАЛЕН СТАНДАРТ ЗА ТВОРЧЕСКА ПОЧТЕНОСТ

Следните мерки ще бъдат приложени в Cannes Lions и свързаните с тях награди от 2026 г. Всички мерки ще бъдат периодично преглеждани, предвид бързите промени в индустрията:

Стандарт за почтеност 1: Собственост и авторство

Отчетност, партньорство и разрешение
Всяка кандидатура трябва да бъде одобрена от бизнес лидера на подаващата компания и от старши маркетолог на възложителя. С тези декларации се потвърждава, че всички материали – включително видеа, писмени описания, данни и твърдения – са фактически верни, отговорно събрани и отразяват реални събития и резултати.

Стандарт за почтеност 2: Достоверност на твърденията

Строга двустепенна система за проверка
Нова двойна система за верификация ще комбинира ръчни проверки с анализ, воден от ИИ, за да се потвърди истинността на всяко твърдение. Това е първата хибридна инфраструктура „човек + ИИ“, институционализирана в глобални награди, за да подсили съществуващите мерки.

Обективна, независима експертиза
Журитата на Cannes Lions ще имат достъп до независим експерт по данни и измервания, който да извършва технически анализ на твърденията за въздействие, ефективността на кампаниите, медийното отразяване и интерпретацията на данни.

Наръчник за почтеност при използване на ИИ
Този наръчник ще зададе глобален стандарт за прозрачност и легитимност на наградите в ерата на ИИ. Той ще дефинира кое е приемливо, какво трябва да бъде оповестено и какво представлява нарушение. Моделът е ясен, приложим и се препоръчва за всички участници, журита и заинтересовани страни.
(Изграден е на основата на принципите на OECD за ИИ, Насоките на Partnership on AI за синтетични медии и Препоръката на ЮНЕСКО за етика на ИИ.)

Стандарт за почтеност 3: Последствия от невярно представяне

Дисквалификация и оттегляне
Cannes Lions си запазва правото да дисквалифицира или оттегли всяка кандидатура на всеки етап, включително след присъждането на награда, ако бъде установено невярно представяне. Това включва и правото да се изискат допълнителни документи или свидетелства от най-високо ниво на участници или клиенти.

Санкции за умишлени нарушения
Компании, които умишлено подадат невярна или подвеждаща работа, могат да бъдат отстранени от участие за срок до 3 години. Членството в жури също може да бъде отнето. Санкциите ще се определят от независим преглед, за да се осигури неутралност и обективност.

Стандарт за почтеност 4: Процедура и независим надзор

Независим съвет за почтеност
Всички ескалирани случаи ще се разглеждат от новосъздаден Съвет за почтеност, съставен от правни, етични и независими експерти. Участниците ще имат право да отговарят и да обжалват в разумен срок.

Стандарт за почтеност 5: Прозрачност в управлението

Годишен одит на почтеността
Cannes Lions ще публикува годишен доклад за почтеността, който ще представя преглед на възникналите казуси и ще води до непрекъснато усъвършенстване на системата, която поддържа глобалния еталон за креативност.

„Креативността има стойност само ако е достоверна,“ допълни Кук. „А достоверността трябва да бъде заслужена, не предположена. Тези навременни промени бележат началото на нова ера за всички ни – не само за Cannes Lions, но и за бъдещето на глобалния креативен маркетинг.“

Повече прочетете тук.

Запиши се за нашия бюлетин