28.06.2023

За първи път български представител печели конкурсната програма на Roger Hatchuel Academy 2023

Отборът на Илияна Илиева, студент в специалност „Реклама“ на Нов български университет, успя да се пребори срещу 37 студента от 29 държави от цял свят, в изграждането на творческа концепция за Обединените нации и решаването на проблема с изчезването на човешката раса. Брифът е част от Roger Hatchuel Academy 2023 – една от академиите на Cannes Lions School, част от фестивала Cannes Lions 2023, който се проведе от 19 до 23 юни в Кан, Франция.

Инициативата обединява в себе си и програма за обучение, насочена към изследването на различни аспекти на рекламната индустрия, насърчаване изграждането на взаимоотношения и придобиване на глобална перспектива. 

Програмата помага на студентите да изследват различните пътища и творчески пространства, в които биха могли да работят след дипломирането си.

През цялата седмица по време на фестивала Cannes Lions студентите имаха възможността да отключат по-добро разбиране за творчеството, света и природата на индустрията, чрез лекционни панели, уъркшопи работат в екип и доказали се в индустрията ментори.

Българската асоциация на комуникационните агенции се обърна към Илияна Илиева, за да сподели личните си впечатления от участието си по време на Roger Hatchuel Academy 2023

Ето какво отговори тя:

Имайки предвид, че беше част от интернационален екип, как би оценила участието си и това на твоя екип в обучителния и конкурсен процес в студентската академия Roger Hatchuel? 

“Моят екип се състоеше от 6 души – аз, българка, двама души от Испания, едно момче от Ирландия, наша съседка от Румъния и една грузинка, представяща Германия.

Всеки един от нас имаше значително по-различен подход на работа, повлиян от това, което учи в университетите си или това, което прилага в работата си. Това значително влияе на процеса, още повече при краткия срок за работа, с който разполагахме. Освен тези фактори, във всеки екип хората са с различен темперамент и е нужно да опознаеш добре всеки един от тях, за да знаеш какви са правилните подходи.

Въпреки това, ние бяхме много сплотен не само екип, но и клас, и още с първите си разговори и срещи вече се чувствахме сякаш сме част от семейство. Тази близост ни помогна да подхождаме с повече разбиране едни към други и постоянно да си напомняме, че сме в това заедно.

Смея да твърдя, че това да бъдеш човечен, емпатичен, смирен и винаги търсещ решение на проблема, вместо да създаваш такъв, е печеливша стратегия не само за мен или нас в съответната ситуация, но и за всеки един човек.” 

Каква роля изигра ръководството и експертизата на декана на академията Serfi Altun, ръководителя на академията Leyla Kamil Baliyeva и експертите лектори във вашето участие в академията?

“Серфи е изключително сърцат и раздаващ се човек! В личен аспект, тя беше майка за всеки един от нас. Познаваше ни още преди да се бяхме запознали, много добре знаеше кой какво желае да постигне и се стремеше да намери правилния контакт за всеки един от нас. В професионален аспект, Серфи е човек с изключителен networking. Голяма част от лекторите ни, хора като Мадона Баджър, Джонатан Милденхал, Хуан и Рики от Gut, бяха там именно заради тяхната любов към нея. Това, от своя страна, отвори за нас много врати и възможности.

Лейла беше прекрасен тютор, който се стараеше да разполагаме с цялата информация, която ни е нужна, по всяко време, преди и по време на фестивала.

Алумните на академията като Самуил Петков от Noble Graphics и Амани (създателката на Muslim girl) бяха с нас през целия процес, не само като жури на конкурса, но и като хора, които ни насочваха и даваха съвети за нашето преминаване и успешно завършване на академията. 

Лекторите ни бяха велики! И не мисля, че мога по друг начин да опиша всичко, което взехме и през което преминахме с тях.” 

Може ли да разкажем малко повече за заданието и клиента, за който трябваше да работите? 

“Брифът ни беше зададен от Организацията на обединените нации и се бореше с проблема за унищожаването на живота на планетата, заради глобалното затопляне.

Според учените, цитирани в брифа, имаме не повече от 7-8 години, за да започнем да предприемаме мерки по разрешаването на този проблем, защото след това ще е твърде късно.

Нашата целева аудитория беше поколението Z, защото те (или по-скоро ние) сме “младите възрастни” или последното поколение, което може да направи промяната. 

Целта на кампанията беше да се създаде движение от младежи, които да се ангажират с този проблем, да предприемат действия и да въздействат на други млади хора да поемат инициатива.”

Имайки предвид разнообразния произход и гледни точки на участници във вашия екип, какъв съвет би дала на бъдещите участници как да се откроят и да успеят в студентската академия Roger Hatchuel?

Да бъдат много общителни и отворени към нови запознанства! А към лекторите си – да задават много въпроси!

Тези хора са там, за да споделят и да дадат много опит, знания, разбирания и преживявания от себе си, но и да вземат. Да вземат от нашата все още необременена от индустрията енергия и страст. Затова е важно да се ангажираме с тях и да създаваме истински и трайни връзки, защото това е абсолютно постижимо.”

Какво според теб ви отличи от другите участници и в крайна сметка ви помогна да спечелите в студентската академия Roger Hatchuel?

“По време на фестивала има страхотна изложба, на която можеш да разгледаш кампаниите, получили златен, сребърен, бронзов Лъв или Grand Prix награда. Един от дните в програмата ни имахме възможност да разгледаме OOH частта, която ни показа член на журито – Юрий Герасимов от Marcel, Франция. Това, което ни направи много силно впечатление в този момент, беше колко семпли и несложни бяха кампаниите, спечелили в челни позиции, но зад всяка една стояха много силни прозрения и идеи. 

Същата вечер напрежението в екипа ни се беше покачило, поради напредващото време. Тогава взехме решението – по-добре да не успеем да развием творческата концепция и материалите си достатъчно добре, отколкото да продължим с прозрение и идея, които не смятаме, че са толкова силни и истински.

Няколко часа по-късно и многократно препрочитане и “осъзнаване” на брифа, идеята ни се появи.

Много семпла, без бюджет, без сложни логистики по изпълнението ѝ, но със силно послание.

Като обобщение на казаното, това което смятам, че ни помогна  беше:

  • Много задълбочено четене с разбиране на брифа.
  • Проучихме детайлно всяко наше твърдение.
  • Напомняхме си постоянно едни на други, че това е екип и ще се справим заедно.
  • Мислихме мащабно, но семпло.

Академията предостави ли някакви възможности след спечелване, като стажове, продължение за работа по проекта или допълнителни събития за работа в мрежа, за да ви помогне да преминете към индустрията?

“Голяма част от съучениците ми в Академията целенасочено търсеха работа и още по време на фестивала получиха своите предложения. В общата ни група продължаваме да пишем всеки ден и други споделят как завръщайки се у дома, получават обаждания от водещи агенции в страните им с покани за интервю. 

Смея да твърдя, че нашите лектори, както и голяма част от представителите на агенциите, които присъстваха на фестивала, бяха изключително общителни и отворени към нас. Нямаше човек, който някой от нас да е помолил за среща и той да му е отказал. Това разчупваше бариерите ученици/професионалисти, както и големи агенции/малки агенции, и нямаше момент, в който да се притесняваме да заговорим някого.

Тази лекота и свобода позволява и на най-стеснителният човек да “изстреля своя изстрел” и да се пробва за някоя агенция. А има много отворени врати и те чакат именно нас.”

И последно, как смяташ да използваш победата си в студентската академия Roger Hatchuel, за да продължиш в творческата си кариера и да оказваш влияние в рекламната индустрия?

“От началото на тази година взех решението да използвам всичките си познания и умения в сферата на рекламата и маркетинга, за да помагам на значими каузи. 

Заданието ни, с което победихме, беше в името на нещо именно толкова голямо и важно за всички нас. В момента продължаваме да поддържаме връзка с екипа на Обединените нации и работим по потенциалното му реализиране *стискаме палци*.

Ще се стремя енергията, която нося, знанията, които получих, опита, който придобих и контактите, които създадох, да обединя и концентрирам в една посока и да инвестирам в проекти, променящи човешки съдби и даващи принос на обществото.”

Българската асоциация на комуникационните агенции поздравява още веднъж Илияна за нейния успех и пожелава светло бъдеще, изпълнено с много развитие и вдъхновение.

Българската асоциация на комуникационните агенции, като официален представител на Cannes Lions International Festival of Creativity за България,  има право да предложи един участник за обучение в рекламната академия за студенти в рамките на събитието, което се провежда всяка година в Кан през юни месец. В случай че сте студент, може да следите нашия сайт и да кандидатствате за следващото издание.

Запиши се за нашия бюлетин