Базирано на проучване сред 412 агенции от 23 европейски държави, докладът на EACA за разходите при участия в конкурси за 2025 г. разкрива тревожна реалност: агенциите инвестират над 650 000 евро годишно за участия в конкурси, едва 4 от 10 спечелени творчески идеи се реализират, а почти 50% от служителите споделят, че не могат да се справят с обема работа заради изискванията, свързани с конкурсите. EACA изтъква реалната човешка цена на остарелите практики и призовава за промяна.
Европа е изправена пред проблем с конкурси на стойност милиард евро: EACA настоява за промяна.
Агенциите в Европа вероятно харчат стотици милиони евро годишно за участия в конкурси, сочат нови данни на Европейската асоциация на комуникационните агенции (EACA). Според отговорите на 412 агенции, средно всяка от тях инвестира 650 937 евро годишно в усилия за привличане на нови клиенти чрез конкурси.
Този ръст в разходите се счита за неустойчив модел, при който агенциите трябва да спечелят бизнес на стойност поне 7 милиона евро, за да покрият тези разходи при минимален марж на печалба от 10%.
Допълнителни резултати от проучването включват:
- Средна цена на участие в конкурс: 43 804 евро (за нов бизнес),
- Разходи при преглед на съществуващи договори: 28 355 евро,
- Разходи за медийни агенции: над 65 000 евро на конкурс,
- Допълнителни разходи: средно 9 000 евро (фрийлансъри, пътувания, продукция и др.).
Въпреки високата инвестиция, само 4 от 10 спечелени идеи се реализират от клиентите. Това води не само до финансови загуби, но и до сериозни човешки последици – средно 5–8 души работят по един конкурс, отделяйки над 44 часа всеки.
Проучването за нагласите в индустрията за 2024 г. показва, че психичното здраве е вторият най-належащ проблем. Почти половината от анкетираните споделят, че се чувстват претоварени и демотивирани, като посочват „конкурсна умора“ и нереалистични срокове като основни причини за нисък морал и високо текучество.
„Нито един друг сектор не предоставя безвъзмездно най-добрите си идеи. Имаме спешна нужда от по-справедливи и прозрачни практики – не само за финансова устойчивост, но и за защита на хората в нашия бранш“, заяви Чарли Стоуни, изпълнителен директор на EACA.
EACA призовава индустрията:
- Да започва конкурсни процедури с представяне на постижения и опит, вместо със спекулативна креативна работа;
- Да се насърчават етични, ефективни и взаимно уважителни процеси между агенции и клиенти;
- Агенциите да поемат отговорност за собствените си решения относно участията в конкурси.
„Това е момент за осъзнаване. Време е да спрем да нормализираме неработещи процеси и да настояваме за по-добри практики.“, добави Стоуни.
Пълният доклад е достъпен за членове на EACA.
