Казахстан отпразнува първата си победа в Cannes Lions, спечелвайки Златен лъв
На третия ден от Международния фестивал на креативността Cannes Lions бяха представени победителите в Creative B2B, Creative Data, Direct, Media, PR и Social & Influencer Lions.
Саймън Кук, главен изпълнителен директор на LIONS, сподели: „Вдъхновяващо е да разберем тазгодишните победители и особено победителите за първи път. Видяхме как Исландия спечели първия си лъв снощи, а тази вечер Казахстан прибира своя първи лъв, след като спечели злато в Social & Influencer Lions. Поздравления за всички наши победител.“
В Creative B2B Lions, в чест на променящата играта творческа работа в B2B пространството, бяха получени 371 заявки и бяха наградени 13 лъва: шест златни, четири сребърни, два бронзови и Grand Prix, която отиде при „Meet Marina Prieto“ за JCDecaux от Дейвид, Мадрид. За да популяризира ефективността на медийните пространства на марката за външна реклама пред търговците на C-Suite в Испания, компанията наводни испанското метро с изображения от профила в Instagram на неизвестна 100-годишна жена. Кампанията на JCDecaux „Meet Marina Prieto“ увеличи последователите на Марина с +39285% и помогна за удвояване на медийната инвестиция за рекламодателя.
Председателят на творческото B2B жури, Andisa Ntsubane, Managing Executive of brand, marketing and communications at Vodacom Group Africa, каза: „Историята на Марина Прието е история за интрига, надежда, вдъхновение и възможности. Мощен, проницателен и изобретателен начин за ангажиране на публиката, като същевременно доказва бизнес аргумент. Проста и интелигентна B2B идея, която доказва, че не винаги е необходимо да използвате AI или технологии от ново поколение, за да постигнете пробив.“
От 366 заявки в Creative Data Lions бяха наградени 12 лъва: три златни, три сребърни, пет бронзови и Голямата награда беше присъдена на „Room For Everyone“ за Mastercard от McCann Полша, Варшава. Тъй като Полша преживя масов приток на украинци, бягащи от страната поради войната, марката за финансови услуги помогна за справяне с нарастващата ксенофобия към бежанците, като създаде платформа, която посочва оптимални местоположения, където украински бизнес може да отвори близки полски фирми.
Президентът на журито на Creative Data, Роуз Херцег, президент на Австралия и Нова Зеландия, WPP, ANZ, каза: „Нашият носител на Голямата награда „Room For Everyone“ е най-добрият аргумент за креативност като ключов лост за определяне на успеха. Тази работа предоставя социални, икономически, географски и културни резултати. Той помага за създаването на процъфтяваща икономика на малкия бизнес, напомня ни, че има повече, което ни обединява, отколкото ни разделя, взема данни и ги използва с такава невероятна финес и постига всичко това в една кампания. Тази работа е точно това, което търсим в категорията Creative Data.“
Категорията Direct Lions, които празнуват целенасочената и насочена към реакция креативност, получиха 2025 заявки и бяха наградени 62 лъва: 10 златни, 20 сребърни, 31 бронзови и Голямата награда отиде при „The Everyday Tactician“ за Xbox Games Pass от McCann Лондон, Обединеното кралство – второ Гран При на кампанията досега тази година. Марката обяви нова обява за работа като стратег за професионален футболен клуб в Обединеното кралство, за която можеше да се кандидатства само чрез наскоро пуснатата игра Football Manager 2024, създавайки документален филм, който проследи как новият нает стратег прехвърля своя дигитален опит към футболен отбор от реалния свят.
Президентът на журито на Direct Lions, Pancho Cassis, Partner and Global Chief Creative Officer at David, Global, каза: „Веднага щом видяхме тази идея, знаехме, че има нещо специално. И когато трябваше да изберем Гран при, ние избрахме със сърцата си, идеята, която почувствахме беше магическа. Идея, която отговаря на всички изисквания на една перфектна директна кампания, но също така отваря вратата към ново мислене и ще вдъхнови творци и марки да мислят по различни начини. Също така, това е идея, която учи всички нас на стойността на търпението – превръщането на страхотна мисъл в непобедима интегрирана директна кампания.“
В Media Lions бяха получени 1888 заявки и 60 лъва бяха присъдени от журито: 10 златни, 19 сребърни, 30 бронзови и Голямата награда беше връчена на „Handshake Hunt“ за Mercado Libre от Gut, Сао Пауло, Бразилия. Тъй като бразилците навлязоха в интернет по време на Черния петък през 2023 г., търговецът на дребно стартира хитра кампания за осведомяване за своите различни промоционални отстъпки. През целия ден на потребителския празник и във втората по големина телевизионна мрежа в света, Globo, всеки път, когато се случи ръкостискане на екрана, в ъгъла на телевизора на човека се появява изскачащ QR код, който може да се сканира, свързващ към промоционална оферта.
Президентът на медийното жури, Prerna Mehrotra, Chief Client Officer & CEO Media, Dentsu APAC, каза: „Във време, когато вниманието е фрагментирано, тази идея доказа, че силното прозрение може да накара технологията да преоткрие изживяването при гледане на телевизия по умен начин което не само стимулира участието, но и печели бизнес.“
PR Lions, които почитат стратегическата и творческа комуникация – работата с разказване на истории е в основата си, като установява, защитава и подобрява репутацията и бизнеса, наградиха 50 лъва от 1528 заявки: осем златни, 16 сребърни, 25 бронзови и Голямата награда отиде при „The Misheard Version“ за Specsavers от Golin, Лондон, Обединеното кралство. Специалистите по здравни грижи по зрение и слух наели британския поп певец Рик Астли, за да презапише тайно текста на неговия хит сингъл Never Gonna Give You Up, за да убеди хората да се запишат за безплатен тест за слуха.
Председателят на PR журито, Kat Thomas, Founder & Global Chief Creative Officer at One Green Bean, Global, каза: „Откакто PR Lions стартираха за първи път, всяка година има едни и същи спекулации – дали PR агенция ще вземе Голямата награда? Не мога да бъда по-доволен, че 2024 е годината, в която се пише история. Имаше някои изключителни кампании, които спечелиха злато тази година – работа, която беше обсъдена в продължение на няколко часа обсъждане. Въпреки това, журито смята, че The Misheard Version превъзхожда всеки показател за оценка, който сме си поставили, от изключителна спечелена креативност до културна значимост, чак до значимо търговско въздействие.“
От 1769 заявки, получени в Social & Influencer Lions, 56 лъва бяха наградени: 9 златни, 18 сребърни, 28 бронзови и Голямата награда беше връчена на „Michael Cerave“ за Cerave от Ogilvy PR, Ню Йорк. Марката за грижа за кожата създаде фалшива измамна конспирация, че основателят на нейната компания е актьорът и знаменитост Майкъл Сера, поставяйки началото на четириседмична кампания в социалните медии и влиятелни хора, която доведе до Супербоул през 2024 г., преди да разкрие трика пред любопитните маси.
Президентът на журито, Chief Creative Officer, Partner of Special U.S, United States, каза: „Нашият носител на Голямата награда е изключително амбициозна, очарователно абсурдна, многоканална, ултрамодерна кампания, която красиво размива границата между социалното, влиятелното, културата и рекламата. Трудно е да се класифицира и точно затова го избрахме. Но едно е ясно, че принадлежи твърдо към тази категория, защото без брилянтното използване на Social & Influencer, тази идея не работи. Хейтърите ще кажат, че това е просто кампания за знаменитости, но е много по-умно от това. Най-важното е, че това е символ, че поемането на риск със смела, неочаквана креативност може да бъде любимо на културата, индустрията и крайния резултат на бизнеса.“
Медийна мрежа на годината също беше обявена в следния ранг:
OMD Worldwide
PHD Worldwide
Mediaplus
Всички номинации и победители също ще бъдат достъпни за разглеждане в The Work. Допълнителна информация за Cannes Lions можете да намерите на canneslions.com.